Akumulatory litowo-powietrzne szansą na udoskonalenie pojazdów elektrycznych
|
Naukowcy z MIT i Sandia National Laboratory dokonali długo oczekiwanego postępu w badaniach nad akumulatorami litowo-powietrznymi. Ich badania dały wgląd w reakcje elektrochemiczne, które zachodzą, w trakcie ładowania akumulatorów.
Zgodnie z rokowaniami i obietnicami akumulatory litowo-powietrzne będą miały 5 do 10 razy większą pojemność niż tradycyjne akumulatory litowo-jonowe, nic więc dziwnego, że wielu naukowców upatruje w nich szansę uczynienia niszowego jak dotąd rynku pojazdów elektrycznych (opartego na litowo-jonowych akumulatorach) bardziej znaczącym segmentem przemysłu automotoryzacyjnego.
Pojazdy elektryczne to ciągle chwytliwy temat dla gazet. Niedawno Tesla Model S, pomimo długiego czasu ładowania i akumulatora zdolnego do zasilenia samochodu elektrycznego na odległość zaledwie 425 km, wygrał najważniejsze wyróżnienie Consumer Reports przyznawane automobilom.
Akumulatory zasilające pojazdy elektryczne potrzebują jednak jeszcze wielu ulepszeń, aby móc w pełni konkurować z tradycyjnymi napędzanymi paliwem automobilami potrzebującymi zaledwie 2 min do napełnienia baku, na którym można przejechać aż do 650 km. I chociaż niewątpliwie nastąpiła poprawa akumulatorów litowo-jonowych (Li-Ion), które są obecnie wykorzystywane do zasilania pojazdów elektrycznych, to od dawna słychać pogłoski, że z technicznego punktu widzenia badania nad akumulatorami litowo-jonowymi były stratą czasu. Akumulatory litowo-jonowe zasilające samochody elektryczne, aby na równi konkurować ze spalinowymi pojazdami musiałyby osiągać moc około 10 00 Wh/kg. Nawet dwukrotnie zwiększenie możliwości dzisiejszych akumulatorów litowo-jonowych, a więc do 400 Wh/kg będzie nadal niezadowalającym wynikiem w zestawieniu z silnikami spalinowymi.
Jako zauważył Stephen Chu, były Sekretarz ds. Energii, akumulatory muszą mieć sześć do siedmiu razy większą pojemność niż dzisiejsze modele, aby być móc w pełni konkurować z silnikami spalinowymi.
Źródło: nanonet.pl.
Czy wiesz, że ...
Wirusy mają wielkość od 30-300nm, natomiast w projekcie BioMed opracowuje się terapię poprzez modulacje aktywności katalitycznej RNA.
więcej informacji