Badania technologii energooszczędnych złączy na bazie węglika krzemu (SiC)
|
Projekt realizowany jest przez dr. Miłosza Grodzickiego i dr. Radosława Wasielewskiego z Instytutu Fizyki Doświadczalnej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Projekt ten obejmuje zaawansowane badania i rozwój technologii wytwarzania wydajnych energetycznie zÅ‚Ä…czy metal-póÅ‚przewodnik na bazie wÄ™glika krzemu (SiC) w aspekcie budowy nowoczesnych moduÅ‚ów mocy stosowanych w elektrowniach wiatrowych i wodnych.
Idea projektu
Sprawność procesów pozyskiwania energii odnawialnej w elektrowniach wiatrowych, sÅ‚onecznych i wodnych jest wciąż niezadawalajÄ…ca. ŹródÅ‚em znacznych strat jest sam proces przetwarzania energii na elektrycznÄ… o optymalnych parametrach. Wytwarzanie wysokosprawnych ukÅ‚adów energoelektronicznych do konwersji energii jest zatem bardzo pożądane.
OsiÄ…gniÄ™cie tego celu jest możliwe poprzez wykorzystanie elementów póÅ‚przewodnikowych pracujÄ…cych na bazie wÄ™glika krzemu (SiC). Technologia ta umożliwia pracÄ™ w ekstremalnych warunkach - w wysokich temperaturach, przy dużych udarach prÄ…dowych, znacznych skokach napiÄ™cia i jednoczesnym zachowaniu lepszych parametrów pracy.
Zastosowanie technologii wÄ™glika krzemu do budowy podstawowych elementów elektronicznych, takich jak dioda, tranzystor poprawia sprawność moduÅ‚ów mocy, a tym samym wzrasta efektywność elektrowni odnawialnych, prowadzÄ…c do redukcji emisji CO2.
Obecnie SiC jest przedmiotem ogromnego zainteresowania technologów, jednak wytwarzanie urzÄ…dzeÅ„ elektronicznych o zadanych, Å›ciÅ›le okreÅ›lonych parametrach na skalÄ™ przemysÅ‚owÄ…, jest wciąż trudne. Wynika to ze sÅ‚abego opanowania procesów preparowania jego powierzchni, co stanowi nadal duże wyzwanie dla naukowców. Dodatkowa trudność wiąże siÄ™ z wykonywaniem kontaktów (omowych oraz Schottky’ego) o zadanych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach na dobrze przygotowanej i zdefiniowanej powierzchni SiC.
Celem badawczym podjętego projektu jest określenie wpływu stanu powierzchni węglika krzemu na właściwości złącza metal-SiC w aspekcie budowy wydajniejszych urządzeń elektronicznych.
Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego KapitaÅ‚ Ludzki, dziaÅ‚ania 8.2. Transfer wiedzy, poddziaÅ‚ania 8.2.1 „Wsparcie dla wspóÅ‚pracy sfery nauki i przedsiÄ™biorstw” i jest wspóÅ‚finansowany przez UniÄ™ EuropejskÄ… w ramach Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego.
Czy wiesz, że ...
Silnik samochodu osobowego wykorzystuje ok. 30% energii zawartej w benzynie. Jedno z zadaÅ„ badawczych projektu NanoMat jest opracowanie technologii ogniw paliwowych o wydajnoÅ›ci ok. 80% (zamiast 100 kilometrów przejedziemy 267 km !!!).
więcej informacji