EIT+ prekursorem "zielonych zamówień publicznych" w Polsce
|
Wrocławskie Centrum Badań EIT+ zamawia meble. To na pozór informacja błaha, której nie warto nawet przekazywać czytelnikom, gdyby nie haczyk. W EIT+ szukamy innowacji wszędzie gdzie warto. Tym razem chodzi o ochronę środowiska. Dlatego kupując nowe meble, oparliśmy się na bardzo rzadko stosowanej w Polsce procedurze „zielonych zamówień publicznych”.
Zamówione przez nas meble trafią do „Humanitarium. Ogrodów Doświadczeń” w naszym Kampusie Pracze oraz do BioBanku, który rozpocznie działalność w ciągu kilku najbliższych tygodni. Poszukując firmy, która dostarczy nam potrzebne wyposażenie do obu ośrodków, oparliśmy się o najnowsze dyrektywy Unii Europejskiej regulujące procedury zamówień publicznych.
Przepisy te wskazują, by dostawcy usług weryfikowali, czy oferowany przez nich towar spełnia normy ochrony środowiska. Oznacza to, że dostawca mebli dla EIT+ daje gwarancję, iż zostały one wyprodukowane z legalnego drewna, w zgodzie z przepisami dotyczącymi ochrony przyrody na Starym Kontynencie.
Pieczę nad naszym "zielonym zamówieniem" sprawowały przedstawicielki Działu Zakupów EIT+: Dominika Frączek (kierownik) i Marta Borkiewicz-Jaroszewska (specjalistka ds. zamówień publicznych). - W Polsce praktycznie nie przeprowadza się takich postępowań. Ekologiczne zamówienia publiczne są potężnym narzędziem stymulowania innowacji i zachęcania przedsiębiorstw do opracowywania nowych, bardziej ekologicznych produktów – opowiada Dominika Frączek.
Takie podejście do zamówień publicznych, promowane przez Komisję Europejską, otwiera nowe możliwości wprowadzania innowacji technologicznych. Dzięki „zielonym” procedurom, firmy realizujące zamówienia dla instytucji publicznych w UE mogą wyrazić swoje poparcie dla stosowania ekologicznych rozwiązań i budowania gospodarki, opartej na rozsądnym gospodarowaniu surowcami i wspieraniu inicjatyw, które pomagają chronić środowisko naturalne.
fot. sxc.hu.
Czy wiesz, że ...
Silnik samochodu osobowego wykorzystuje ok. 30% energii zawartej w benzynie. Jedno z zadań badawczych projektu NanoMat jest opracowanie technologii ogniw paliwowych o wydajności ok. 80% (zamiast 100 kilometrów przejedziemy 267 km !!!).
więcej informacji