Jak "przezroczysty" jest grafen?
|
W trakcie ostatniej dekady naukowcy dogÅ‚Ä™bnie badali zadziwiajÄ…ce wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci optyczne i elektryczne grafenu oraz jego wytrzymaÅ‚ość. Niedawno zbadano zastosowanie materiaÅ‚u jako powÅ‚oki, która nadawaÅ‚aby przewodnoÅ›ci elektrycznej i jednoczeÅ›nie zachowywaÅ‚aby wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci materiaÅ‚u znajdujÄ…cego siÄ™ pod nim.
Problemem okazaÅ‚a siÄ™ "przezroczystość" grafenu w stosunku do zwilżalnoÅ›ci. Najnowsze badania wykazaÅ‚y, iż w przypadku powlekania grafenem materiaÅ‚ów o poÅ›redniej zwilżalnoÅ›ci, wÅ‚asnoÅ›ci owego materiaÅ‚u zostajÄ… zachowane. Jednakże w bardziej ekstremalnych przypadkach, np. materiaÅ‚ów superhydrofobicznych czy superhydrofilicznych, grafen znacznie zmienia zachowanie powleczonych nim materiaÅ‚ów. Ta kwestia jest niezwykle istotna, jako że wÅ‚aÅ›nie owe ekstremalne przypadki budzÄ… najwiÄ™ksze zainteresowanie - w powlekaniu materiaÅ‚u superhydrofobicznego grafenem doszukiwano siÄ™ bowiem sposobu na unikniÄ™cie zwarć oraz korozji obwodów elektrycznych znajdujÄ…cych siÄ™ pod wodÄ….
WiÄ™kszość materiaÅ‚ów elektrycznie przewodzÄ…cych jest hydrofiliczna – woda rozprzestrzenia siÄ™ na nich, dokÅ‚adnie zwilżajÄ…c caÅ‚Ä… powierzchniÄ™. Jednakże w wielu urzÄ…dzeniach elektronicznych stosuje siÄ™ hydrofobiczne powierzchnie elektrycznie przewodzÄ…ce, w przypadku których niedoskonaÅ‚a zwilżalność grafenu może okazać siÄ™ wystarczajÄ…ca.
Badanie wykazaÅ‚o, iż osadzenie dużej powÅ‚oki grafenowej, uzyskanej dziÄ™ki procesowi chemicznego osadzania z fazy gazowej, na powierzchni materiaÅ‚u powoduje indukcjÄ™ przewodnoÅ›ci elektrycznej przy jednoczesnym częściowym zachowaniu zwilżalnoÅ›ci powierzchni. DziÄ™ki powlekaniu grafenem okreÅ›lonych materiaÅ‚ów można osiÄ…gnąć różne kombinacje zwilżalnoÅ›ci czy wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci elektrycznych lub optycznych.
DziÄ™ki temu badaniu powstanÄ… nowe możliwoÅ›ci zastosowania materiaÅ‚ów powleczonych grafenem, np. w dziedzinie mikroelektroniki czy urzÄ…dzeÅ„ mikrofluidalnych.
ŹródÅ‚o: nanonet.pl.
Czy wiesz, że ...
Silnik samochodu osobowego wykorzystuje ok. 30% energii zawartej w benzynie. Jedno z zadaÅ„ badawczych projektu NanoMat jest opracowanie technologii ogniw paliwowych o wydajnoÅ›ci ok. 80% (zamiast 100 kilometrów przejedziemy 267 km !!!).
więcej informacji