EIT+ || Nanoigłowanie
Wrocławskie Centrum Badań EIT+
EN | PL
biuletyn informacji publicznej
szukaj

Inżynierowie z MIT wykorzystali nanorurki wÄ™gla w procesie zszywania kompozytów samolotu oraz innych produktów przeznaczonych dla przemysÅ‚u lotniczego. PowÅ‚oki materiaÅ‚ów stajÄ… siÄ™ przez to 10krotnie bardziej wzmocnione jak i odporniejsze na czynniki zewnÄ™trzne - w tym na jeden z najgroźniejszych czynników tj. uderzenia pioruna.

Obecnie wykorzystywane w przemyÅ›le lotniczym zaawansowane materiaÅ‚y skÅ‚adajÄ… siÄ™ z warstw wÅ‚ókien wÄ™glowych scalonych ze sobÄ… za pomocÄ… kleju polimerowego. Klej ten jednak może pÄ™kać powodujÄ…c rozejÅ›cie siÄ™ obydwu warstw. Dodatkowe sposoby wzmocnienia warstw, poprzez techniczne zszywanie, splatanie, tkanie bÄ™dź przypinanie, również niosÄ… za sobÄ… zbyt gÅ‚Ä™bokÄ… penetracje w strukturze warstw wÄ™glowych, powodujÄ…c zanik silnych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci kompozytów.

W rezultacie MIT opracowaÅ‚ metodÄ™ nanoigÅ‚owania; rozwinÄ…Å‚ techniki obróbki oraz tworzenia nanorurek by nastÄ™pnie wÅ‚Ä…czyć je do istniejÄ…cych już kompozytów lotniczych. Faktem jest bowiem, na co wskazuje kierownik badaÅ„ Brian Wardle, iż wzmocnienia z nanorurek dajÄ… znacznie lepsze efekty wytrzymaÅ‚oÅ›ciowe kompozytów od innych dotychczasowych zastosowaÅ„.

ŹródÅ‚o: nanonet.pl.

Czy wiesz, że ...

Silnik samochodu osobowego wykorzystuje ok. 30% energii zawartej w benzynie. Jedno z zadaÅ„ badawczych projektu  NanoMat jest opracowanie  technologii ogniw paliwowych o wydajnoÅ›ci ok. 80% (zamiast 100 kilometrów przejedziemy 267 km !!!).

więcej informacji

Aktualności

30 Kreatywnych Wrocławia odebrało wczoraj wyróżnienia z rąk prezydenta Rafała Dutkiewicza.

01.07.15
narodowe centrum badañ i rozwoju
dolnoœl¹ski gryf gospodarczy
adres
facebookgoogle plustwitteryoutubelinkedinpinterestrss
adres