Zgromadzenie członków Europejskiej Wspólnoty Regionów i Miast na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru |
strona główna
Aktualności
Zgromadzenie członków Europejskiej Wspólnoty Regionów i Miast na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru
SPOTKANIE W BRUKSELI - 7-8 PAŹDZIERNIKA 2009 W dniach 7 i 8 października odbyło się w Brukseli coroczne zgromadzenie członków Europejskiej Wspólnoty Regionów i Miast na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru (HyRaMP - European Fuel Cell and Hydrogen Regions and Municipalities Partnership). HyRaMP zrzesza instytucje, firmy i instytuty badawcze z tzw. Regionów Europy, które zajmują się technikami wodorowymi. Głównym obszarem zainteresowań uczestników spotkania były tak zwane „zielone pojazdy" (busy i samochody napędzane wodorem). HyRaMP propaguje ideę proekologicznego transportu i pracuje nad innowacjami umożliwiającymi poruszanie się pojazdami napędzanymi na wodór. Głównym problemem jest przechowywanie wodoru, dlatego wiele uwagi poświęcono tzw. bakom wodorowym, które umożliwiały by długie podróżowanie bez potrzeby częstego tankowania. Kolejną kwestią jest rozbudowa sieci stacji wodorowych w Europie, która ma priorytetowe znaczenie, jeśli chodzi o dostępność i funkcjonalność tego typu transportu. HyRaMP umożliwia współpracę pomiędzy partnerami z różnych regionów Europy, jest także pośrednikiem w kontaktach z Komisją Europejską, która wspiera działalność HyRaMP. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele reprezentujący m.in. Anglię, Niemcy, Francję, Hiszpanię, Portugalię, Włochy, Danię i Szwecję. Reprezentantem Polski było Wrocławskie Centrum Badań EIT +. Zagraniczni partnerzy wyrazili duże zainteresowanie powstającą w stolicy Dolnego Śląska placówką badawczą, wskazując przy tym na możliwość współpracy zarówno przy projektach naukowo-badawczych, jak również, przy wdrażaniu innowacji. W trakcie dwudniowej sesji omówiono dotychczasową działalności HyRaMP, debatowano także nad szczegółowym opracowaniem strategii na dalsze lata. Odbyły się głosowania dotyczące zaakceptowania budżetu i planowanych projektów na najbliższy rok.
W czasach, gdy ochrona środowiska i sygnały dotyczące stanu zasobów naturalnych Ziemi w coraz większym stopniu wpływają na nasze codzienne życie, inicjatywa „zielonych pojazdów" ma priorytetowe znaczenie. Jesteśmy teraz na kolejnym etapie drogi, która rozpoczęła się w 1770 roku, gdy we Francji stworzono pierwszy pojazd mechaniczny na parę wodną, później w 1885 roku zrodził się pierwszy silnik spalinowy, następnie prawie 10 lat później Rudolf Diesel zaproponował swoją wersję silnika. Dziś my staramy się stworzyć coś, co będzie naszą przyszłością i zapisze się na kartach kroniki postępu technicznego. Zmiany cywilizacyjne i dynamiczny rozwój techniczny stawiają przed ludzkością ciągle nowe wyzwania i wymagania. Być może za kilkadziesiąt lat mało kto będzie pamiętał, jak wygląda stacja benzynowa i jak pachnie benzyna. Czy wiesz, że ...Silnik samochodu osobowego wykorzystuje ok. 30% energii zawartej w benzynie. Jedno z zadań badawczych projektu NanoMat jest opracowanie technologii ogniw paliwowych o wydajności ok. 80% (zamiast 100 kilometrów przejedziemy 267 km !!!). Zobacz również |
||
Aktualności30 Kreatywnych Wrocławia odebrało wczoraj wyróżnienia z rąk prezydenta Rafała Dutkiewicza.01.07.15
|